Att dela ut reklamprodukter eller sitta och bestämma hur processenska se ut, kan vara riktigt kreativt och skojigt samtidigt som det kan vara en rejäl utmaning. Det är nämligen inte bara att bestämma sig för en produkt och sedan dela ut den hursomhelst eller varsomhelst. En reklamprodukt, hur liten den än må vara, kan verka obetydlig men faktum är att till och med en så liten sak som en godisbit kan både uppröra och tillfredsställa. Det spelar helt enkelt roll vart man vänder sig.

Att dela ut godisbitar med tryck på ett gym där folk helst vill komma i form och slippa tänka på allt det där sötsuget som gör sig påmint lite närsomhelst, är kanske inte en genomtänkt idé om man vill hänvisa till uttrycket “vara på rätt tid och på rätt plats”. Du vill inte verka som en glädjedödare hos människor som just lyckats komma ur sitt sockersug och gett sig av för att svettas en aning. Därför skulle det vara betydligt bättre att kanske dela ut sportflaskor eller servetter på ett gym, medans godiset kan sparas till kontorslokaler där det kommer in kunder på besök som vill känna sig avslappnade eller på en mässa där folk vill känna av den goda smaken länge och ta en paus i rännandet mellan montrar. Att tänka på målgruppen och platsen man delar ut sina reklamprodukter är därmed A och O för en gynnsam varumärkesspridning. I annat fall riskerar godiset att ligga kvar i skålen på gymmet eller flaskorna samla damm på kontoret.

Se till att alltid förena nytta med nöja i ditt val av reklamprodukter. Produkterna ska komma till användning och sprida glädje hos mottagaren och inte tvärtom. De ska också användas så ofta som möjligt och ge en klar hänvisning till ditt företag så fort man ser den. Tänk alltså igenom ditt beslut noggrant först.