Att tänka på rätt val av reklamprodukter, är A och O när du ska undersöka din bransch och målgrupp. Att dela ut opassande reklamprodukter som hamnar i händerna på helt fel kunder gör att du får en helt motsatt effekt av din varumärkesspridning. Tänk alltid igenom ditt beslut först innan du delar ut eller ger bort en reklamprodukt och fundera över om den kommer till nytta just där du delar ut den. Det finns produkter som gör sig bättre på ett ställe än ett annat, t.ex. om man ska dela ut muggar alternativt termosar. En mugg med tryck passar således betydligt bättre på ett kafé med te-och kaffedrickande kunder än vad en termos gör. Denna lämpar sig då bättre i en fiskebutik eller en outdoor-butik där friluftsmänniskor som behöver en termos till matsäcken, dagligen befinner sig.
På samma sätt är det kanske inte en bra idé att dela ut godis på ett gym där folk kämpar med att gå ned i vikt. Där gör sig energibars, vattenflaskor eller små handdukar bättre. Det gäller att planera noggrant så att din produkt vänder sig till rätt målgrupp så att din varumärkesspridning ska få den effektivitet den förtjänar. Med rätt produkt till rätt kundgrupp eller målgrupp, kan du få en lång varumärkesspridning som till och med kan hålla i sig under flera år. Även den minsta obetydligaste av reklamprodukter, kan bli helt fel om den hamnar på fel plats och riktar sig mot fel kunder. Fundera således på vilken din målgrupp redan är och vart du skulle vända dig idag om du skulle sälja något. Om du utgår ifrån det perspektivet så har du förmodligen redan kommit en bit på väg. Ta inte för lätt på saker och ting bara för att det rör sig om alldagliga reklamprodukter. Det är just dem som ska locka till dig nya kunder!